Eindopdracht (inhoudelijke evaluatie en groepsevaluatie)

Inhoudelijke evaluatie:

  • Waarden van onze partij:

  • Waarde: gelijkheid

Standpunt: Mensen die per jaar meer dan 50.000 euro bruto verdienen, moeten voortaan over elke euro die ze meer verdienen dan 50.000 euro 60% inkomstenbelasting betalen.

Uitleg: Door de inkomstenbelasting voor rijkere te verhogen worden de inkomens gelijker.

  • Waarde: gezondheid

Standpunt: We willen dat er meer ruimte komt voor patiënten in ziekenhuizen.

Uitleg: Dit zal zorgen voor meer bedden zorgen in het ziekenhuis en meer werkruimte voor de verplegers/artsen. Dat zal de kwaliteit van de zorg verhogen en daarbij de gezondheid van de mensen.

  • Waarde: vrijheid

Standpunt: Belasting op importproducten verlagen.

Uitleg: Dit geeft mensen meer vrijheid in het kiezen van producten door ook in het buitenland goedkoop spullen kunnen bestellen.

  • Waarde: duurzaamheid

Standpunt: Wij willen accijns op benzine verhogen.

Uitleg: Dit zal zorgen voor minders benzineauto’s op de weg dus minder co2 uitstoot. Dit remt het broeikaseffect.

  • Waarde: educatie

Standpunt: Er moet meer worden geïnvesteerd in het onderwijs, zodat de klassen kleiner worden.

Uitleg: Als de klassen kleiner zijn krijgt elk kind genoeg aandacht en zullen de docenten minders stres ervaren.

  • Links midden of rechts

Onze partij is midden, omdat we standpunten hebben die links zijn maar ook rechtse.

Standpunten:

  1. Mensen die per jaar meer dan 50.000 euro bruto verdienen, moeten voortaan over elke euro die ze meer verdienen dan 50.000 euro zestig procent inkomstenbelasting betalen. Dit hoort bij ‘Streven naar meer

Gelijkheid’ (links) omdat: hierdoor het verschil in inkomen kleiner wordt.

  • Wij willen accijns op benzine verhogen, dit zal zorgen voor minder benzineauto’s op de weg wat beter is voor het milieu.Dit hoort bij ‘ecologie voor economie’ (links) omdat:we hierbij de natuur voor economische welvaart trekken.
  • We willen meer geld uitgeven aan betere trainingen voor de politie en een hoger salaris. Dit hoort bij ‘de overheid bemoeit zich enkel actief op het gebied van ordehandhaving’ (rechts) omdat: hierdoor de orde beter kan worden bewaard.
  • Wij willen de belasting op import vanuit het buitenland verlagen. Dit hoort bij ‘economie voor ecologie’ (rechts) omdat: we hierbij de welvaart verhogen maar het zorgt waarschijnlijk voor meer vrachtverkeer.
  • We willen dat er meer huizen in een snellere tijd worden bijgebouwd zodat het woningtekort zo snel mogelijk opgelost kan worden. Dit hoort bij ‘een actievere overheid’ (links) omdat: de overheid hierbij meteen ingrijpt.
  • Progressief of conversatie

Wij zijn een progressief partij, omdat:

  1. Wij willen dat de belasting op importproducten wordt verlaagd.
  2. Wij willen accijns op benzine verhogen.
  3. Wij willen dat er meer huizen in een snellere tijd worden bijgebouwd zodat het woningtekort zo snel mogelijk opgelost kan worden
  • Politieke stroming

Wij zijn een sociaaldemocratische en liberale partij, omdat:

  1. Wij vinden dat mensen die per jaar meer dan 50.000 euro bruto verdienen, voortaan over elke euro die ze meer verdienen dan 50.000 euro zestig procent inkomstenbelasting betalen. Dit is een voorbeeld van inkomensongelijkheid verkleinen.
  • Wij willen accijns op benzine verhogen, dit zal zorgen voor minder auto’s op de weg wat beter is voor het milieu. Dit is een voor beeld van ecologie voor economie.
  • Wij willen de belasting op import vanuit het buitenland verlagen. Dit is een voorbeeld van persoonlijke en economische vrijheid, omdat: de consumenten hierdoor meer keuze krijgen ik wat ze voor dezelfde prijs kunnen kopen.
  • We willen meer geld uitgeven aan betere trainingen voor de politie en een hoger salaris. Dit hoort bij alleen zorgen voor kern taken, omdat: we hierbij zorgen voor veiligheid op straat (dat is een kerntaak).
  • We willen dat er meer ruimte komt voor patiënten in ziekenhuizen. Dit hoort bij zorgen voor kerntaken, omdat: zorg een kerntaak is.
  • Groepsevaluatie

Rolverdeling:

Kaori:

Oprdacht1: bedenken en typen

Opdracht2: bedenken en typen

Opdracht3: vragen bedenken

Opdracht4: typen

Ivo:

Opdracht1: bedenken

Opdracht2: bedenken en typen

Opdracht3: vragen stellen en antwoorden opschrijven

Opdracht4: typen

Casey:

Opdracht1: bedenken

Opdracht2: bedenken en typen

Opdracht3: vragen bedenken

Opdracht4: typen

Rick:

Opdracht1: bedenken

Opdracht2: bedenken en typen

Opdracht3: vragen stellen en antwoorden opschrijven

Opdracht4: typen

Opdracht5: typen

In de praktijk verliep bijna alles volgends planning. Kaori kan snel typen daarom hadden we besloten om Kaori bij de meeste opdrachten te laten typen. Casey was vooral bezig met de standpunten bij opdracht 2 bedenken. Ivo had veel goede ideeën dus daar hebben we er veel van gebruikt. Rick kon alles goed verwoorden en had ook veel goede ideeën.

Voorbeelden:

  1. Kaori heeft in opdracht 1,3 en 4 bijna alles getypt zoals afgesproken.
  2. We zijn bij opdracht 5 een beetje afgeweken van de planning omdat Kaori er later was dus Rick en Casey hadden alles getypt.
  • Terugblik per persoon

Rick:

2 Dingen die goed gingen:

Zinnen correct verwoorden.

Overleggen met de groep vanuit thuis.

2 Dingen die beter kunnen:

Minder snel afgeleid worden thuis.

Beter opletten in de les.

Casey:

2 Dingen die goed gingen:

Samenwerken ging heel goed.

Standpunten bedenken ging beter als verwacht.

2 Dingen die beter kunnen:

Soms beter overleggen wie wat thuis gaat maken.

Beter de zinnen formuleren.

Kaori:

2 Dingen die goed gingen:

Samenwerken ging goed.

Rollen verdelen ging goed.

2 Dingen die beter kunnen:

Minder praten met andere.

Meer thuis doen.

Ivo:

2 Dingen die goed gingen:

De samenwerking ging goed.

Vragen stellen aan gemeenteraadslid dhr. B. Rovers.

2 Dingen die beter kunnen:

Minder met andere praten.

Meer formele zinnen maken.

 Twee verbeterpunten voor het 20-80 maatschappijleerproject:

  1. Zelf groepjes laten maken. Uitleg: Dan heb je zelf invloed op met wie je moet samenwerken. Dit verbetert de werksfeer.

2. Kleinere klassen. Uitleg: dan kan de docent elk groepje apart helpen in de plaats van 2 of meer tegelijk. Dit zal het resultaat verbeteren omdat ze betere feedback kregen.