Inhoudelijk en groepsevaluatie

Ideeënstuk

Vrijheid  

  • Wij willen dat er vóór 2030 in Nederland 25% meer geloofshuizen zijn gebouwd
    Met dit standpunt laten we zien dat wij vinden dat iedereen zich thuis mag voelen in de samenleving en zich niet achtergesteld voelt. 

Gezondheid  

  • Het verdienmodel van de zorg in Nederland moet voor 2030 afgeschaft worden en moet overgenomen worden door de overheid in Nederland.
    Omdat bij gezondheid een goede zorg belangrijk is en daar geen geld op verdient mag worden. Met dit standpunt komen wij op voor de zorg en willen we dat de overheid de touwtjes in handen heeft. 

Gelijkheid   

  • We voeren een boete in oplopend tot €5.000 voor bedrijven die tijdens hun werving van personeel discrimineren. 
    Met dit standpunt laten wij zien dat we ervoor willen gaan zorgen dat iedereen gelijk wordt behandeld. 

Duurzaamheid  

  • Wij vinden dat we in 2025 voor 70% moeten zijn overgestapt op groene energie. 
    Met dit standpunt laten we zien dat wij bezig zijn met verduurzamen, we zetten ons in voor het klimaat. 

Veiligheid  

  • Wij willen dat elke Nederlander boven de achttien een keuze krijgt om voor 4 maanden een cursus bij Defensie te gaan volgen.
    Met dit standpunt laten wij zien dat wij het belangrijk vinden dat mensen zicht bewust worden van de veiligheid op straat. 

Politiek links

Onze politieke partij is politiek links, op een paar uitzonderingen na.
Wij zijn politiek links, omdat:

  • Studenten van het afgelopen studiejaar (2021/2022) die een studieschuld en geen studieschuld hebben opgebouwd door studiefinanciering moeten €7000,- krijgen van de Nederlandse overheid.
    Hieruit blijkt dat dit een politiek links standpunt is. Het uitgangspunt is opkomen voor de mensen in een kwetsbare positie met een bijpassende waarde van gelijkwaardigheid.
  • Als je wel geschikt bent om te kunnen werken maar je langer dan 12 maanden werkloos bent in Nederland en niet actief opzoek bent naar een baan krijg je geen WW-uitkering meer.
    Hieruit blijkt dat dit een politiek rechts standpunt is, de uitgangspunten die hierbij passen zijn ongelijkheid tussen mensen is nuttig en je bent zelf verantwoordelijk voor een beter bestaan. Een waarde die erbij past is eigen verantwoordelijkheid
  • De maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen moet tussen 6.00 en 19.00 90 km/h zijn en daarbuiten maximaal 120 km/h.
    Dit is een politiek links standpunt. Het uitgangspunt die hierbij past is ecologie voor economie en een waarde van solidariteit.
  • Er moet op cyberpesten minimaal een taakstraf staan op burgers in Nederland.
    Het is een politiek rechts standpunt, het uitgangspunt die daarbij past is de overheid bemoeit zich enkel actief op het gebied van ordehandhaving
  • Al het vlees in de supermarkt moet voor 2027 een beterleven keurmerk hebben.
    Dit is een politiek links standpunt. Het uitgangspunt die hierbij past is ecologie voor economie en het beschermen van (mensen) in een kwetsbare positie. (Opkomen voor zwakkeren)

Politieke stroming

Wij zijn een sociaaldemocratische partij, omdat:  

  • Wij zijn voor dat de overheid financiële adviseurs moet gaan in zetten om burgers in armoede te helpen. Dit is een voorbeeld van actieve rol van de overheid, de ongelijkheid verkleinen en opkomen voor de zwakkeren.  
  • Wij zijn voor dat het verdienmodel van de zorg in Nederland wordt afgeschaft. Dit is een voorbeeld van kritiek op de vrijemarkteconomie, opkomen voor de zwakkeren en een actieve rol van de overheid op sociaal economisch terrein.   
  • Wij zijn voor dat Nederland in 2025 voor 70% moet zijn overgestapt op groene energie. Dit is een voorbeeld van ecologie voor economie. 
  • Wij zijn voor de betere onderhoud van studentenwoningen. Dit is een voorbeeld van opkomen voor de zwakkeren en gelijke kansen voor iedereen.
  • Wij zijn voor het gratis maken van anticonceptiemiddelen voor vrouwen. Dit is een voorbeeld van opkomen voor de zwakkeren. 

Progressief

Wij zijn een progressieve partij, omdat: 

  • Wij zijn voor het verlagen van de stemgerechtigde leeftijd van 18 jaar naar 16 jaar. 
  • Wij zijn voor het gelijktrekken van de lonen tussen mannen en vrouwen.
  • Wij zijn voor het gratis worden van anticonceptiepillen voor vrouwen. 

Rolverdeling

Onze verdeling is heel erg goed gegaan. We hebben een gedeeld bestand gemaakt waarin we alle opdrachten hebben gezet. Daarnaast hebben we ook per opdracht iedereen een stukje gegeven. En wie wat doet hebben we samen afgesproken en in de groepsapp gezet zodat iedereen het niet kan vergeten. Daarnaast hielpen we elkaar natuurlijk wel als iets onduidelijk was voor iemand. En we hebben elkaar herinnerd over de opdrachten die ze nog niet af hadden. 

Individueel leer en werk proces

Myrthe:
Ik vind dat we met zijn alle goed hebben samengewerkt, zeker omdat we de opdracht (goed) en op tijd af hadden. Ik vond de werksfeer ook fijn, er was niet 1 iemand alleen bezig met de opdracht maar we waren met zijn alle bezig. Als iemand niet iets snapte gingen we elkaar helpen. De verdeling van opdrachten was ook goed geregeld en de verdeling was reëel voor iedereen (het was niet te veel voor 1 persoon). 
Ik vond dat ik de druk van de opdracht te veel op mezelf legde waardoor ik veel stress kreeg, ik kan de volgende keer beter gaan plannen wanneer ik wat ga maken en denken dat het goed komt. Als ik terug kijk naar die stres momenten denk ik maar waarom heb ik gestrest want het is allemaal goed gekomen. We hadden een groepsapp gemaakt waar we dingen in konden vragen als we iets niet snapte, dat hadden we beter vanaf het begin al kunnen doen. Zodat iedereen elkaar op elk moment vragen kon stellen en niet alleen tijdens de les.  

Tessa: 
Ik vind dat we wel goed samen hebben gewerkt en alle opdrachten goed hebben verdeelt. De opdracht waren niet teveel per persoon en we hebben het allemaal af kunnen krijgen. Wel ga ik voor de volgende keer een betere planning maken met wat en wanneer alles gemaakt moet worden. Hoewel ik alles af heb kunnen krijgen had ik wel moeite met tijd vrij maken. Zeker omdat ik het de laatste tijd erg druk had met leren voor toetsen en ik in het algemeen al veel moeite heb met concentreren. Ook ga ik voor de volgende keer een soort van deadline instellen zodat ik toch gemotiveerd blijf om het te maken en ruim voor tijd af te hebben. 

Floor: 
ik vind dat onze groep het heel goed heeft gedaan. Ik vond dat er een hele fijne groepswerksfeer was en ik had niet het idee dat ik alles in me eentje aan het doen was. Ten eerste vond ik het heel fijn dat we een goede rol verdeling hadden, de opdrachten waren goed verdeeld en we hebben elkaar geholpen als we er even niet uitkwamen. Ten tweede vond ik het heel fijn dat iedereen uit onze groep heel behulpzaam was. Er werd geholpen als ik iets niet snapte maar er werd ook goede feedback naar elkaar gegeven. Een minpuntje is dat we eigenlijk al veel eerder een groepsapp hadden moeten aanmaken en dat niet pas de laatste paar weken. Een ander minpuntje is dat het soms wat veel opdrachten waren, ik heb veel tijd moeten vrijmaken om aan de opdracht te werken. Maar over het algemeen vind ik het een hele goede samenwerking.

Sophie:
Ik heb veel geleerd tijdens deze opdracht vooral tijdens de samenwerking. ik vind dat ik het meeste heb bijgedragen aan het werkproces. Ik heb iedereen aangestuurd op de taken die ze moesten doen. Tijdens het werkproces had ik wel bepaalde verwachtingen van mijn groepsleden, ik vond het vooral belangrijk dat iedereen evenveel moeite een aandacht gaf aan de opdrachten en ze op tijd af waren. Als dit vervolgens dan niet gebeurde dan sprak ik ze daar ook op aan. Wat er goed is gegaan is dus de terugkoppeling naar de groepsleden over wat ze beter kunnen doen/kan aanpassen zodat alles klopt. Verder zijn we meerdere keren bij elkaar gaan zitten om overzichtelijk te kijken wat we allemaal nog af moeten maken, de communicatie was dus ook goed.
Daarin is het slimmer om de volgende keer een duidelijke taakverdeling aan iedereen te geven met een deadline zodat daar geen verwarring over is. Ik had persoonlijk het gevoel dat sommige groepsleden niet hun best deden voor de opdracht terwijl ik dat wel deed, daar werd heel geïrriteerd door. De standpunten hadden wij onderling al de les dat we die opdracht kregen eerlijk verdeeld, uiteindelijk begonnen sommige mensen pas aan die opdracht in de laatste week. Vervolgens is het dan niet goed uitgevoerd, dan moet je mij ook echt niet gaan vragen voor hulp. Een nog duidelijkere taakverdeling is dus essentieel. Een deadline is blijkbaar ook belangrijk want de maandag in de week dat de opdracht moest worden ingeleverd hadden de mensen uit mijn groepje nog steeds hun taken niet en niet goed uitgevoerd. Ook al had ik in de laatste les (die donderdag daarvoor) nog een duidelijke planning met de taken verdeling in de groepsapp gezet en persoonlijk toegelicht aan iedereen. Ik heb veel geleerd over het samenwerken met mensen en hoe je in situaties het beste kan handelen. Overal vond ik het een leuke opdracht, alleen de uitvoering jammer omdat ik (deels) word beoordeeld door het werk van iemand anders. Een individuele beoordeling zou hierbij al een stap in de goede richting zijn.

Verbeterpunten 2080

Verbeterpunt 1:

Meer praktijk opdrachten doen met de groepjes. Wij vinden dat we tijdens de lessen te veel achter de laptop zaten en theorie opdrachten moesten maken. Dit vonden wij saai en wij gingen dus daardoor niet met veel motivatie naar de lessen, dit merkte wij ook bij medeleerlingen. Jammer is het zeker want, het zou een hele leuke opdracht kunnen zijn. Meer praktijk opdrachten geven zou hiervoor wel de oplossing zijn. Als je praktijk opdrachten maakt doen de leerlingen actief mee, waarschijnlijk is het ook een leukere opdracht en zijn de leerlingen enthousiaster en je leert er meer door omdat je de theorie direct hebt toegepast in praktijk. Dit is een veel leukere manier van leren en de werkhouding van de leerlingen zal hierdoor ook beter worden.

Verbeterpunt 2:

Minder standpunten bij deelopdracht 2. Het waren er echt te veel. Daar komt bij dat het ook een lastige opdracht is waardoor je er lang mee bezig bent. Wij merkte ook dat de standpunten die we lieten controleren door de docent (bijna) geen punten kregen, ze waren grotendeels niet goed. We schrokken daarvan omdat, we dachten dat de standpunten die we hadden gemaakt goed waren zeker omdat we er veel tijd aan hadden besteed. De verwachtingen bij de standpunten was heel hoog omdat ze zo perfect moesten zijn. Wij hebben allemaal nog nooit standpunten gemaakt, daardoor hadden wij veel moeite bij het maken van die perfecte standpunten. Als je minder standpunten hoeft te maken kun je er wel voor zorgen dat de standpunten die je hebt dan ook perfect zijn. De druk ligt lager en de kwaliteit van de standpunten is beter bovendien is er meer diversiteit in de woordkeuze.