Vragen aan dhr. Bram Rovers
(Gemeenteraadslid SP in ’s- Hertogenbosch)
Naam politieke partij van het groepje van 20-80:
Namen leerlingen:
1. Yara
2. Eefje
3. Tess
4. Ninthe
Voeg de vragen toe als onderdeel van het portfolio.
- De groep waar je in zit voor het 20-80 Maatschappijleerproject ‘ Power en Politics’ bedenkt vijf vragen die gesteld kunnen worden aan SP gemeenteraadslid in ’s- Hertogenbosch dhr. Bram Rovers;
- Probeer als groep verschillende soorten vragen te bedenken. Denk aan persoonlijke vragen, vragen over actuele politieke onderwerpen en algemene maatschappelijk en politieke onderwerpen;
- De groep waar je in zit voor het 20- 80 Maatschappijleerproject ‘ Power en Politics’ mag zelf bepalen welke leerling uit de eigen groep de vraag stelt aan SP gemeenteraadslid dhr. Bram Rovers;
- De groep waar je in zit voor het 20- 80 Maatschappijleerproject ‘ Power en Politics’ zorgt ervoor dat het door SP gemeenteraadslid dhr. Bram Rovers gegeven antwoord op de vragen verwerkt worden in het portfolio van het 20- 80 Maatschappijleerproject.
Let op:
- Het kan zijn dat andere groepen een vraag stellen die jouw groep ook had willen stellen. Noteer dan het door dhr. Bram Rovers genoemde antwoord op deze vraag en stel zelf namens jullie groep een andere vraag. Of: Indien je een uitgebreider antwoord wil hebben, stel dan een aanvullende vraag.
- Voor de vijf vragen die je als groep moet bedenken en voor het verwerken van het antwoord van dhr. Bram Rovers kunnen jullie maximaal 5 punten krijgen voor het portfolio van het 20-80 Power & Politics project.
antwoorden | Vraag aan oud tweede kamerlid dhr. Bram Roovers |
1. Waarom past de partij SP het beste bij u? | |
2. Bent u het vaak oneens met de rest van de partij? | |
3. Wat voor projecten verricht jou partij? | |
4. Wat zijn jouw sterke eigenschappen die meehelpen in de partij? | |
Tess | 5. Zijn er beslissingen die u heeft genomen waar u later spijt van heeft gehad? Ja, grens tussen oss en den bosch windmolenpark bewoners niet blij mee. Tegen het voorstel gestemd (spijt van). Tegen de plaatsing dus. Bezwaren zijn terecht. |
- aan docenten, zorgpersoneel in Nederland (salaris, werkdruk, status beroep etc.)
- Inkomens- en vermogensongelijkheid in Nederland (inkomstenbelasting, vermogensbelasting, belasting op verhuur van huizen en bedrijfspanden etc.)
- Kwaliteit en kosten van de zorg in Nederland (wachtlijsten in de zorg, eigen risico in de zorg, tekort aan gediplomeerd personeel etc.)
- Achterstanden in het onderwijs bij leerlingen (door Corona, op zwarte en gemengde scholen,
door tekort aan leerkrachten etc.) - Mensen met een chronische ziekte
- Mensen met structurele schulden
- Samenhang/ Verbondenheid (sociale cohesie) tussen burgers
- Sociale media (de macht van sociale media, opslaan van gegevens door sociale media, pesten va sociale media etc.)
- Stadscentrum Oss en Denbosch (leegstand van winkelpanden, voorzieningen voor jong en oud etc.)
- Cultuur (theater, concerten, musea- vooral ook voor jongeren)
- …..(Onderwerpen die jullie zelf bedenken)
Nog een belangrijke opmerking:
Formuleer concrete en gerichte vragen.
Dus geen vraag als: Wat vindt u van het armoedebeleid in Nederland? Een vraag over zo een onderwerp kan en moet concreter en gerichter, bijvoorbeeld:
- Hoe hoog zou de bijstandsuitkering volgens u moeten zijn om armoede onder mensen in de bijstandsuitkering in Nederland op te lossen? En kunt u uw antwoord beargumenteren?
Of
- Vindt u dat de overheid meer of minder belasting moet heffen op erfenissen? En kunt u uw antwoord beargumenteren?
Of
- Vindt u dat de overheid subsidies moet geven aan voedselbanken en/ of kledingbanken? Zo ja/ nee, waarom?