Opdracht 5: Inhoudelijke en groepsevaluatie
Bij deze laatste opdracht gaan jullie als groep terugkijken op de inhoud van jullie ideeënstuk en partijprogramma en deze verbinden aan de vakinhoudelijke politieke begrippen van maatschappijleer die we hebben behandeld in week 2 (politieke positie, links – rechts) en week 3 (politieke stromingen). Daarnaast ga je kijken naar wat er goed en minder goed ging in het leer- er werkproces bij het 20-80 project van maatschappijleer ‘Power en politics’, zowel qua groep als individueel.
Inhoudelijke evaluatie:
- Jullie hebben in het ‘Ideeënstuk’ vijf waarden genoemd die voor jullie partij centraal staan. Geef bij ieder van die vijf waarden een voorbeeld van een standpunt uit jullie partijprogramma (zie opdracht 2). Geef elke keer in maximaal twee zinnen aan waarom het standpunt uit jullie partijprogramma past bij de genoemde waarde;
- Geef beargumenteerd aan of jullie partij politiek links, politiek midden of politiek rechts is. Geef hierbij vijf standpunten uit jullie partijprogramma (zie opdracht 2) die hiermee overeenkomen. Geef per door jullie gekozen standpunt aan waaruit blijkt dat het een politiek links, politiek midden of politiek rechts standpunt; (Gebruik hiervoor de uitgangspunten van politiek links, politiek midden en politiek rechts van week 2 en de bijbehorende PowerPoint).
- Geef beargumenteerd aan of jullie overwegend een progressieve of conservatieve partij zijn. Geef hierbij drie voorbeelden van standpunten die daarbij aansluiten.
- Geef beargumenteerd aan tot welke politieke stroming (en) jullie partij overwegend behoort. Geef hierbij vijf standpunten uit jullie partijprogramma (zie opdracht 2). Geef daarna bij elk van die vijf standpunten aan welk uitgangspunt van de door jullie genoemde politieke stroming van toepassing is. Zie wikiwijs week 3: politieke stromingen en uitgangspunten.
Groepsevaluatie:
Ook gaan jullie terugkijken op het leer- en werkproces binnen jullie groep en ieders individuele rol daarin.
- Jullie gaan terugblikken op de vooraf afgesproken rolverdeling en beschrijven hoe deze in de praktijk is uitgepakt. Geef hierbij twee voorbeelden.
- Daarnaast blikt ieder groepslid terug op zijn of haar bijdrage aan het leer- en werkproces. Benoem daarbij wat goed is gegaan en wat je een volgende keer anders moet doen. Geef twee voorbeelden bij wat goed is gegaan en ook twee voorbeelden bij wat een volgende keer anders moet gaan.
- Noem ten slotte namens jullie groep twee verbeterpunten voor het 20-80 maatschappijleerproject ‘power en politics. Leg ook uit op welke wijze de door jullie genoemde verbeterpunten ervoor zorgen dat het 20-80 project beter wordt.
Opdracht 5 ‘Inhoudelijke en groepsevaluatie’ is onderdeel van het beoordelingsmodel en is niet herkansbaar.
Voorbeelden van een juiste uitwerking van de inhoudelijke evaluatie:
Voorbeeld bij het Ideeënstuk:
Waarde: wij hadden de waarde ‘gelijkheid’
Voorbeeld van een standpunt:
De bijstandsuitkering moet met 10 procent omhoog
Uitleg: Door de bijstandsuitkering te verhogen met tien procent worden de inkomensverschillen tussen mensen met een bijstandsuitkering en minimumloon kleiner en is er meer (inkomens) gelijkheid.
Voorbeeld bij politiek links/ midden/ rechts:
Standpunt:
De Nederlandse snelwegen moeten worden verbreed naar vier- of vijf banen.
Uitgangspunt: Hierbij is sprake van economie voor ecologie.
Hierbij is sprake van streven naar een vrijemarkteconomie waar een
goede en uitgebreide infrastructuur onderdeel van is.
Voorbeeld bij progressief en conservatief:
Wij zijn een progressieve partij, omdat:
Wij zijn voor het invoeren van de ‘laatste- wil- pil;
Wij zijn voor het verlagen van de stemgerechtigde leeftijd van 18 naar 16;
Wij vinden dat maandverband en tampons gratis verspreid moeten worden op middelbare scholen.
Voorbeeld bij de politieke stromingen:
Wij zijn een sociaaldemocratische partij, omdat:
We zijn voor het verhogen van het minimumloon van 10 euro naar 15 euro per uur. Dit is een voorbeeld van streven naar meer (inkomensgelijkheid)/ opkomen voor de zwakkeren.
Inhoudelijke Evaluatie
Ideeënstuk:
Waarde: Vrijheid Standpunt: Iedereen mag zijn wie hij of zij wilt zijn en je mag je eigen mening geven. Uitleg: Het is erg belangrijk dat iedereen zich thuis voelt in ons land en op zijn gemak voelt.
Waarde: Inkomensgelijkheid Standpunt: Iedereen moet hetzelfde betaald worden als die precies dezelfde functie doet. Uitleg: Nu krijgt de man veel meer betaald dan de vrouw maar ze doen alle twee hetzelfde werk en hebben ook allebei dezelfde opleiding gedaan.
Waarde: Duurzaamheid Standpunt: De CO2 uitstoot moet verminderd worden. Uitleg: CO2 uitstoot is heel gevaarlijk voor de aarde waar wij in leven, want teveel CO2 in de lucht zorgt voor de opwarming van de aarde.
Waarde: Gezondheid Standpunt: Het is erg belangrijk dat iedereen met een goede gezondheid kan leven. Uitleg: Er komt steeds vaker voor dat mensen overgewicht krijgen en dat zouden wij graag willen veranderen.
Waarde: Veiligheid Standpunt: Het is erg belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in Nederland. Uitleg: We kunnen ervoor zorgen dat er strenger wordt gecontroleerd op lomp verkeersgedrag. Dat zorgt er voor dat er minder ongelukken gebeuren op de weg.
Politiek links/midden/rechts:
Wij zijn een linkse partij, omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen sociaal gelijk aan elkaar is en dat de mensen met respect met elkaar omgaan.
Standpunt: We willen zo min mogelijk armoede in ons land. Uitgangspunt: Er is dan sprake van dat de overheid actief ingrijpt om de ongelijkheid tussen mensen te verminderen. We voorkomen dan dat er een te groot verschil tussen arm en rijk is.
Standpunt: Mensen die werkloos zijn door een beperking moeten meer geld krijgen. Uitgangspunt: De overheid beschermt dan mensen met een kwetsbare positie. Hiermee zorgen we ervoor dat de mensen die er niks aan kunnen doen zich ook niet anders gaan voelen.
Standpunt: Iedereen mag zijn eigen cultuur behouden. Uitgangspunt: Hiermee zorgt de overheid voor gelijkwaardigheid. Dit zorgt ervoor dat mensen zich thuis voelen in ons land.
Standpunt: Natuurgebieden moeten blijven staan. Uitgangspunt: Dit is ecologie voor economie. Dit is zodat we niet veel bosgebied gaan omkappen voor woningen, maar dat we gewoon de bossen laten staan voor de natuur.
Standpunt: Wij vinden dat de vrouw hetzelfde betaald moet krijgen als de man.
Uitgangspunt: Dit is een voorbeeld van inkomensgelijkheid. Daardoor voelt de vrouw zich even waardevol als de man.
Progressief of Conservatief:
Wij zijn een progressieve partij, omdat wij willen dat de CO2 uitstoot word verminderd.
Standpunten:
- Wij zijn voor het verlagen van de stemrechten van 18 naar 16 jaar.
- Wij vinden dat iedereen gelijk is en iedereen zijn vrijheid heeft dus bijvoorbeeld homohuwelijk mag.
- Boeren moeten duurzamer gaan werken.
Politieke stromingen:
Wij zijn een sociaal democratische partij, omdat:
Wij vinden het belangrijk dat een man en een vrouw met dezelfde functie ook hetzelfde betaalt krijgt. Dat valt onder het verkleinen van de inkomens ongelijkheid. Daarbij vinden wij ook dat het verschil tussen arm en rijk kleiner moet worden. Dit valt onder de gelijke kansen voor iedereen.
Wij vinden dat mensen die werkloos zijn door een beperking meer geld moet krijgen door middel van uitkeringen. Dat hoort bij het opkomen voor de zwakkeren.
Wij willen dat de natuurgebieden blijven staan. Dit is een voorbeeld van ecologie voor economie.
Wij willen dat er zo min mogelijk afval op straat wordt gegooid. Dit hoort bij een actieve rol van de overheid.
Groepsevaluatie
Ons groepje bestaat uit 4 personen. Tara, Sander, Mirthe en Dieke. Wij hadden voordat we begonnen met de opdrachten een rolverdeling bedacht. We hadden besloten dat we alles op de laptop van Tara zouden maken zodat alle bestanden op één laptop stonden. Dieke ging op de laptop van Tara de opdrachten beantwoorden. Mirthe, Tara en Dieke bedachten de antwoorden van de opdrachten en zochten informatie op google. Sander ging de vragen stellen aan Bram Roovers en Mirthe schreef de antwoorden op. Ook ging Sander alle opdrachten in de website zetten en heeft daarvoor ook naar de uitleg geluisterd.
Dat was de rolverdeling die we hadden gemaakt. Die rolverdeling is ook gelukt en we hebben ons eraan gehouden. Iedereen deed wat ze moesten doen en dat lukte ook.
Dieke:
Bij mij ging de samenwerking erg goed en heb ik veel overlegd met de anderen. Ik heb samen met Mirthe en Tara veel antwoorden bedacht en ook besproken wat er beter kon. Voor de volgende keer is het beter als ik meer oplet tijdens de uitleg zodat ik niet de vraag niet opnieuw moet lezen om het te snappen.
Tara:
Ik deed goed mee met het maken van de opdrachten. Ik heb bij elk opdracht wel mee gedacht en ook mee gemaakt. Ook ging het goed met het overzichtelijk werken. We wisten wat nog gemaakt moest worden. De dingen die minder gingen zijn dat ik de volgende keer iets beter moet gaan opletten tijdens de les.
Mirthe:
Ook bij mij ging de samenwerking erg goed. Samen met Tara en Dieke heb ik de antwoorden van de opdrachten bedacht en besproken welke antwoorden we het beste konden geven. De volgende de keer kan ik beter opletten wat je precies moet doen bij de opdrachten, zodat ik het beter snap.
Sander:
We hebben goed overlegd over opdrachten. We konden goed met elkaar samenwerken. We plande erg slecht.
Twee verbeterpunten:
Twee verbeterpunten voor 20-80 power en politics zijn dat we meer uitleg moeten krijgen voor de opdrachten en dat we meer tijd moeten krijgen omdat het echt te veel is om in de les af te krijgen. Hierdoor zullen we minder vragen krijgen waardoor we het sneller af kunnen hebben. En we zouden minder stress krijgen van de tijdsnood.